logo

צמחונים טבעוניים וסידן מה הקשר בין השלושה?

מה הוא סידן ומה תפקידו בגופנו?

סידן הוא מינרל המשתתף בתהליכים ביולוגיים רבים. סידן דרוש לבנייה, חיזוק ושמירה על עצמות הגוף, הוא היסוד האחראי על כיווץ השרירים. הסידן ממלא תפקידים רבים בגוף כגון בקרישת הדם, מעבר הנוזלים, בתפקוד תקין של הלב ועוד. מרבית מסידן הגוף (99%) נמצא בשלד ובשיניים. הסידן שותף תמידי לבניי והריסה של העצמות בכך שהגוף קולט אותו אל העצם ומפריש אותו ממנה.

לרכישת סידן >>

הסידן ומקורותיו, מה הם?

את הסידן ניתן למצוא בסויה, טחינה, שעועית לבנה וירקות ירוקים כגון כרוב, ברוקולי, אפונה אשר מכילים כמות סידן משמעותית ביחס לקלוריות. את הסויה ניתן למצוא במספר ווריאציות כמו חלב סויה וטופו אשר מעושרים בסידן לדוגמה ב-200 גרם טופו יש יותר סידן מבכוס חלב. את הטחינה רצוי להכין מסוסמסום מלא יש בה פי 7 יותר בסידן מסוסמסום רגיל.

לאיזה מינון זקוק הגוף שלנו ?

גם אם התזונה שלך מגוונת עדיין רוב הסיכויים הם שלא הגעת לרמת הסידן המומלצת ליום. אנשים מבוגרים זקוקים ל- 1000-1200 מיליגרם וילידים 500-1300 מיליגרם של סידן ביום.
ברוב המקרים אנו לא מגיעים למינון הנדרש בגלל אי ספיגה של הגוף.
לקריאה נוספת

חוסר בסידן כיצד הוא נוצר ולמה הוא יכול לגרום?
הסיבה העיקרית לחוסר סידן היא החוסר מודעות של הציבור לכך שאכילת מזונות מסויימים יחד עם מוצרים המכילים סידן בעצם פוגמים בספיגתו. החומרים העיקרים מהצומח המעכבים את ספיגת הסידן הוא חומצה פיטית המצויה בדגנים וירקות וחומצה אוקסלית המצויה מחלק מהירקות והפירות.

למה יכול לגרום מחסור בסידן? חסרים תזונתיים בסידן לאורך שנים עלולים לגרום לדלדול העצם ולמחלות כגון אוסטיאופורוזיס. את המחסור לא ניתן לגלות ע”י בדיקת דם פשוטה אלא יש לבצע בדיקת צפיפות עצם.
לקריאה נוספת

סידן הידעת

מהם הסימפטומים למחסור בסידן?

אז איך נדע בכלל שחסר לנו סידן? יש מספר סימפטומים כגון כיווץ שריר השוק ברגל מתוך שינה, תחושת נימול בשפתיים, לשון, אצבעות ורגליים, כווץ כפות ידיים ורגליים, כאבי שרירים, עיוות של שרירי הפנים ועוד.
אמרנו שרמת סידן מאוד נמוכה יכולה לגרום למחלות כמו אוסטיאופורוזיס איך נדע שהגענו כל כך רחוק? נבדוק את הסיפטומים כמו תחושות נימול באצבעות הידיים והרגלים ומסביב לפה וכן, עיוות שרירים המערבים עם דרכי הנשימה.
לקריאה נוספת

אז מה עושים כשמגיעים למחסור בסידן?

ראשית, להתייעץ עם רופא ולבצע את הבדיקות הנחוצות. הרופא ייעץ לכם איזה דברים עתירי סידן מומלץ לכם לאכול ובמצבים מסויימים אף ימליץ לקחת תוספי תזונה.
פרט חשוב שלא תמיד נאמר על ידי הרופאים הוא שויטמין D עוזר לספיגה של סידן בגוף כך שגם אם אתם בחוסר צריכה של ויטמין D יחד עם הסידן יתרום לספיגתו בצורה טובה יותר.

לסיכום:

סידן הוא מינרל התורם לבניית וחיזוק העצמות והשיניים. הוא משפר את מעבר הנוזלים בגוף ובכך עוזר לתפקוד התקין של הלב ומערכת העצבים. בנוסף, הסידן עוזר במניעת יתר לחץ דם וסרטן המעי הגס.

תהליך פירוק העצם מהיר יותר מבניית העצם. מחסור בסידן יכול לגרום לדלול עצם, שעם הזמן מגדיל את הסיכון לאוסטאופורוזיס. ם אם התזונה שלך מגוונת כצמחוני או טבעוני עדיין רוב הסיכויים הם שלא הגעת לרמת הסידן המומלצת ליום ולכן חשוב לבצע בדיקות תקופתיות והקפדה על איזון רמות הסידן רוב הממלצות נוטות לנטילת תוספי מזון.
לקריאה נוספת

 

סידן