logo
ויטמין C

שלא יבלבלו לכם את המח, למה באמת ויטמין C כל כך חשוב לנו כצמחוניים או טבעוניים?

מה הוא ויטמין C וכיצד הוא נוצר?

ויטמין הוא חומר אורגני אשר הגוף לא יכול לייצר בעצמו אך, החיוני לו ודרוש בכמויות מזעריות. ויטמין C הינו חומצה אסקורבית והוא נכלל בסוגי הויטמינים המסיסים במים הכוונה היא, שהגוף מווסת אותם בקלות ושכמות עודפת שלהם לא תמיד תגרום לתופעות לוואי מכיוון שהם מופרשים ישירות בשתן או בזיעה אך, זה דבר שבהחלט יכול לקרות.

לרכישת ויטמין C >>

מקורות לויטמין C:

האדם הוא היונק הכמעט יחיד שאינו יכול לייצר ויטמין C בעצמו והוא תלוי באספקה חיצונית. ויטמין C מצוי ברוב הפירות, הירקות והנבטים. העובדה שפירות הדר הם מקורות טובים לוויטמין C ידועה לכל אך, לא ידוע כי פירות טרופיים עשירים אף יותר בויטמין C מאשר פירות ההדר.
לקריאה נוספת

מה תפקידו של ויטמין C בגופנו?

כולנו מכירים את המונח וטמין C בעיקר כשאנחנו חולים, מקוררים ובימי החורף. אבל מה זה באמת ויטמין C למה הוא עוזר? מה החשיבות שלו עבורנו? וממה צריך להיזהר שנוטלים אותו?
ויטמין C הכרחי לחידוש רקמות שטחיות (רקמות העור), בנייה של עצמות ותיקון של כדוריות דם אדומות.
כמו כן, בין תפקידיו העיקריים ניתן למצוא את השמירה על החניכיים, חיזוק כלי דם ומיזעור חבלות ושריטות. בנוסף לכך, הוא מחזק את המערכת החיסונית ומונע התפרצויות זיהומיות, מגן על רקמת הריאות, מעורב ביצירת הורמונים, סטרולים, סטרואידים, חומרים המשמשים בהולכה עצבית, בהפיכת פולאט לחומצה פולית ובספיגת ברזל.
לקריאה נוספת

מה תפקידו של ויטמין C אצל ילדים ולמה הוא כל כך חשוב עבורם?

כפי שכבר צוין ויטמין C עוזר לחיזוק המערכת החיסונית והחלמה של שריטות וחבלות. למי שיש ילדים קטנים יודע ומכיר מקרוב את השנה הראשונה בגן אשר מלווה תמיד במחלות והדבקויות לכן הקפדה על ויטמין C תחזק את המערכת החיסונית של הרך הנולד כמו כן, באם מדובר בילד שגדל על אורך חיים צמחוני או טבעוני צריכת ויטמין C תעזור בספיגת הברזל שהוא או היא כבר ככל הנראה צורכים. כמו כן, ילדים הם "עם" ללא פחד, רצים נופלים ונחבלים כאשר הם נוטלים ויטמין C באופן קבוע ומבוקר הדבר יתרום להחלמה מהירה יותר.

ויטמין C

מתי הגוף דורש ויטמין C?

הצורך לשימוש בויטמין C עולה בזמן זיהום או פציעה, דלקות, חום, כוויות, ובאנשים שתהליך הספיגה במעי שלהם לקוי. בדרך כלל במצב כזה מומלץ ואף רצוי להתייעץ עם רופא. בכיוון שמדובר בויטמין ש"נזרק" ממערכת גוף האדם במהירות (זיעה ושתן) מומלץ בורב המקרים אף לקחת תוספי תזונה של ויטממין C בנוסף לאכילת המאכלים בהם הוא מצוי.

מה היא הצריכה היומית המומלצת?

הNIH (national institutes of health)האמריקאי יצר המלצות לצריכה היומית של ויטמין C לפי גילאים (לפי המלצות אלו נכתב הערך התזונתי בגב אריזות המזון). לפניכם טבלת צריכה לפי ההמלצות:

גיל כמות יומית מומלצת
 תינוקות בגילאים 0-6 חודשים  40 מ"ג
 גיל שנה-שלוש 15 מ"ג
בנים בגילאים 14-18 75 מ"ג
בנות בגילאים 14-18 65 מ"ג
גברים מעל גיל 18 90 מ"ג
נשים מעל גיל 18 75 מ"ג

חשוב מאוד לציין כי אם מדובר באדם המעשן עליו להוסיף לערכים הרשומים לעיל עוד 35 מ"ג לכמות היומית המומלצת.

לקריאה נוספת: https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-Consumer/

 

האם ניתן להגיע לצריכת יתר של ויטמין C ?

ראשית נסביר ונבהיר כי מצב של צריכת יתר ויותר מכך תופעות הלוואי בעקבות צריכת יתר הינם מצב נדיר ביותר וזאת מכיוון שמדובר פה על ויטמין מתמוסס במים כלומר, הוא מתנדף בזיעה ובשתן במהירות רבה. יש לשים לב שתופעות הלוואי והסיכונים הם רק כאשר צורכים כמויות אדירות של וטמין C כפי 5 עד 10 למבוגר!!
במינונים גבוהים מאוד (מעל 4-6 גרם ליום), עלול לגרום לשלשולים. במינונים מעל 10 גרם ליום עלול להביא להיווצרות אבני כליה בגלל חומציות השתן, במקרה זה אפשר לשתות גם סודה לשתיה, כדי להפוך את השתן לבסיסי ולמנוע שקיעת המינרלים ויצירת אבני כליה או להרבות בשתיית מים.

לסיכום

ויטמין C הינו ויטמין חשוב מאוד כחלק מניהול אורך חיים בריא ונכון. כמו כן , הוא אחד מהויטמינים הנגישים לאדם וניתן למצוא אותו ברורב הפירות . הבעיה העיקרית מתחילה כאשר יש בעיה בספיגתו או בניהול תזונה נכונה רוויית פירות וירקות. ברגע שאנו לא מנהלים אורך חיים נכון מבחינת התזונה או אם מדובר באדם מעשן חשוב ואף רצוי לדאוג לצרוך תוספי תזונה של ויטמין C לחיזוק הגוף. כמו כן, מי שצורך ברזל באופן קבוע רצוי ואף מומלץ לצרוך עימו גם ויטמין C אשר עוזר לספיגת הברזל.

חשוב לזכור שחיי היום יום הינם עמוסים וברוב המקרים אנחנו לא באמת מצליחים להגיע למינון הרצוי של ויטמין C, אף אחד לא באמת מקפיד לשתות/לאכול מפירות ההדר על בסיס קבוע ויום יומי כאן מגיע לעזרתכם תוספי התזונה אשר נועדו לספק לגוף את החוסרים ולהשאיר אותנו בראש שקט. כן חשוב ומומלץ לבצע בדיקות תקופתיות ומעקב במיוחד באורך חיים צמחוני או טבעוני.

 

ויטמין C

Facebook YouTube Instagram